Przekładnia kierownicza to element każdego samochodu. Dzięki niej możliwe jest odpowiednie kierowanie pojazdem. To część która, jak zresztą wiele innych, jest bardzo ważna, aby zapewnić bezpieczeństwo kierowcy, pasażerom, ale również innym uczestnikom ruchu drogowego. Czasami jednak może się zdarzyć, że ulegnie ona uszkodzeniu lub zużyciu.
Czym jest przekładnia kierownicza?
To element budowy samochodu, który przekłada siłę rąk kierującego pojazdem poprzez kierownicę na siłę osiową, która skręca kołami. Jest ona bardzo ważnym elementem, dzięki któremu funkcjonuje cały układ kierowniczy. Gdy ulega popsuciu, przednie koła samochodu nie działają odpowiednio, co może doprowadzić do kolizji czy nawet poważnego wypadku. Istnieje wiele odmian przekładni kierowniczych, a najczęściej spotykane to: zębatkowe, śrubowo-kulowe, ślimakowe i te ze ślimakiem globoidalnym. Jeśli przekładnia przestała funkcjonować tak jak zawsze, warto zwrócić się do serwisu, na przykład F.H.U Argo. Jest to firma profesjonalnie zajmująca się regeneracją i naprawą przekładni zarówno ze wspomaganiem, jak i bez niego.
W jakiej sytuacji potrzebna jest regeneracja przekładni?
Kiedy kierowca odczuwa charakterystyczny luz przy kręceniu kołem kierownicy, może to oznaczać, że obluzowała się przekładnia kierownicza. Czasem trudno zauważyć usterkę tego rodzaju, ponieważ podczas częstych jazd kierowcy zaczynają przyzwyczajać się do mniejszej precyzji układu kierowniczego. Jest to znak, że powinno się pojechać do serwisu, aby specjalista dokładnie zbadał usterkę. Również kiedy podczas skręcania czy jechania nierówną nawierzchnią czy drogą z ubytkami da się słyszeć charakterystyczne stukanie, dochodzące z dołu, może to być przejawem nieprawidłowego działania przekładni. Jak inne części samochodu, ulega ona zużyciu – w jednych pojazdach szybciej, w innych wolniej. Cały układ kierowniczy odpowiada bezpośrednio za bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego, ale również osób znajdujących się w danej chwili w pojeździe. Kiedy więc pojawiają się luzy w kierownicy lub dziwne stukające dźwięki, nie można tego bagatelizować. Naprawa tego elementu może być potrzebna także w przypadku wycieków płynu hydraulicznego, co także jest objawem jego uszkodzenia. Kiedy podczas jechania z dużą prędkością manewrowanie kierownicą jest zdecydowanie utrudnione, to tak naprawdę ostatnia szansa na to, aby ekspert mógł ją zregenerować. Później będzie ona bowiem zbyt zniszczona, aby udało się przywrócić ją do pełni funkcjonalności.
Wymiana przekładni na nową jest zazwyczaj bardzo droga, ponieważ oprócz kosztów jej zamiany trzeba również zapłacić za samą część. Specjaliści z Argo zapewniają, że w przypadkach lekkiego lub nawet większego obluzowania możliwa jest jej regeneracja, czyli naprawienie. Jeśli jednak konieczna będzie wymiana całej przekładni, dobrze jest zakupić nieużywane, oryginalne części, na które sprzedawca da nam gwarancję. Tanie i używane substytuty nie są bowiem odpowiednim i bezpiecznym wyjściem.