Nowoczesne samochody z silnikiem diesla wyposażone są w filtr cząstek stałych DPF. To właśnie on pozwala na ograniczenie nadmiernej emisji spalin, a wszystko dzięki wypalaniu ich wewnątrz silnika. Tak jak wszystkie inne części samochodowe filtr ten może ulegać zużyciu, co rodzi potrzebę jego wymiany bądź regeneracji. O ile pierwsza czynność może okazać się dość kosztowna, druga jest niezwykle efektywna i dużo tańsza niż zakup nowego filtra. Czym dokładnie jest regeneracja filtrów DPF oraz jakie są jej zalety? O tym będzie nasz artykuł.
Spis treści
Regeneracja filtrów DPF – na czym polega?
Regeneracja filtrów DPF to proces usuwania nagromadzonej sadzy i zanieczyszczeń w ich wnętrzu. Istnieje kilka sposobów regeneracji, np. poprzez wykorzystanie myjki ultradźwiękowej czy metody hydrodynamicznej – stosowanej w profesjonalnych zakładach takich jak KRYMAR. Są jednak sytuacje, w którym wystarczy czyszczenie DPF w trybie serwisowym. Wszystko odbywa się poprzez wymuszenie spalania w podwyższonych temperaturach, dzięki czemu sadza ulega samoczynnemu wypaleniu. To metoda dość skuteczna i niezwykle prosta, gdyż nie wymaga demontażu samego filtra. Warto wiedzieć, że metoda ta jest najczęściej stosowana w przypadku filtrów, które posiadają mniej zanieczyszczeń. Warsztaty zalecają często, aby wykonywać regularną regenerację DPF, aby nie doprowadzić do nadmiernego nagromadzenia się sadzy.
Regeneracja DPF – dlaczego warto się na nią zdecydować?
Kiedy gazy spalinowe nagromadzą się w ogromnym stopniu na filtrze DPF, utrudnione jest ich dalsze odprowadzanie. To wszystko prowadzi do znacznego zmniejszeniu mocy silnika. Nie możliwa będzie nawet samoczynna regeneracja, gdyż będzie wiązało się to z ryzykiem samozapłonu. W takiej sytuacji konieczny jest zakup dobrego oryginalnego filtra, zakup zamiennika, który może okazać się dużo mniej efektywny lub wybór regeneracji DPF. Pierwsza metoda może okazać się niezwykle drogą inwestycją, zamiennik mogą cechować się dużo niższą jakością, natomiast regeneracja to sposób, na który stawia coraz więcej osób. Związane jest to z dużo niższymi kosztami i korzyściami, jakie można osiągnąć. Dobrze przeprowadzona regeneracja pozwala na doprowadzenie filtra do stanu porównywalnego do nowej części.
Co ile regeneracja filtra cząstek stałych?
Trudno jednoznacznie stwierdzić, co ile powinna być wykonywana regeneracja filtra cząstek stałych. Ogromne znaczenie ma tu styl jazdy i ilość pokonywanych kilometrów. Częsta wymiana filtra powinna odbywać się przy tzw. jeździe miejskiej. Chodzi tu o pokonywanie małych odcinków drogi. W tym przypadku zaleca się regenerację co około 80 tys. kilometrów. Jeśli jednak na co dzień samochód pokonuje długie trasy, a temperatura pozwoli na wypalenie zanieczyszczeń, można pomyśleć o regeneracji filtra, co około 200-250 tys. kilometrów. Warto wiedzieć, że jazda z zapchanym i mocno zanieczyszczonym filtrem może być naprawdę uciążliwa i prowadzić do całkowitego unieruchomienia pojazdu, dlatego tak ważne jest, aby dbać o czystość filtra DPF.