Jakie kupić opony – kierunkowe czy asymetryczne? To pytanie, które zadaje sobie naprawdę wielu kierowców. Zastanówmy się, co cechuje te rodzaje ogumienia i w jaki sposób poszczególne rozwiązania radzą sobie z jazdą po trudnej nawierzchni.
Spis treści
- 1 Opony asymetryczne czy kierunkowe – które wybrać?
- 2 Jak opony kierunkowe i asymetryczne wypadają latem?
- 3 Opony kierunkowe czy asymetryczne – zimą wybór jest jasny
- 4 Jak montować opony kierunkowe?
- 5 Jak montować opony asymetryczne?
- 6 Opony kierunkowe i asymetryczne naraz – czy takie rozwiązanie ma sens?
Opony asymetryczne czy kierunkowe – które wybrać?
O przydatności danego modelu opony w określonych warunkach decyduje wiele różnych czynników. Wśród istotnych parametrów warto wyróżnić między innymi rozmiar, specyfikę zastosowanych materiałów wzmacniających oraz rodzaj bieżnika. Dziś przyjrzymy się tej ostatniej kwestii, a dokładniej – postaramy się określić, czy bieżniki kierunkowe, czy asymetryczne będą lepszym wyborem. Obok tych dwóch wariantów znajdziemy także bieżniki symetryczne.
Rowki w bieżniku symetrycznym najczęściej przyjmują kształt litery V. Dzięki temu modele tego typu dobrze radzą sobie z odprowadzaniem wody i zanieczyszczeń z trasy, co sprzyja sterowności. Opony asymetryczne z kolei oferują większe osiągi oraz lepszą stabilność przy wysokich prędkościach, nie rezygnując jednocześnie z dosyć dobrego radzenia sobie z aquaplaningiem. Mówi się o tym, że asymetryczne bieżniki lepiej sprawują się latem, podczas gdy kierunkowe bieżniki to odpowiednie rozwiązanie na zimę. Pomimo tego opony asymetryczne i kierunkowe to także modele wielosezonowe. Przyjrzyjmy się parametrom przykładowej opony symetrycznej, kierunkowej, a także szczegółom dotyczącym montażu.
Wśród ogumienia o bieżniku symetrycznym warto zwrócić uwagę na model Nexen N’Blue 4 Season. To opona całoroczna o bardzo dobrych osiągach zarówno na wilgotnej, jak i suchej nawierzchni. Rozwiązanie koreańskiej firmy wybitnie radzi sobie z odprowadzaniem wody w celu przeciwdziałania aquaplaningowi, a jego konstrukcja pozwala także na nieco szaleństwa na autostradzie w trakcie letniego wypadu. To idealny dowód, że sam typ bieżnika to nie wszystko – przeważnie ważniejsza jest indywidualna specyfikacja danego modelu. Opony Nexen N’Blue 4 Season są dostępne w sklepopon.pl – warto zwrócić uwagę na ten model.
Jak opony kierunkowe i asymetryczne wypadają latem?
W letnich oponach bieżnik asymetryczny jest zdecydowanie milej widziany. Ogumienie tego typu charakteryzuje się między innymi bardzo równym tempem zużycia. Opony asymetryczne zostały stworzone z myślą o utrzymywaniu wysokich osiągów i sterowności. Jest to rozwiązanie, które znakomicie sprawdza się w trakcie podróżowania po autostradach oraz drogach szybkiego ruchu.
Komfort jazdy zdecydowanie stoi na dobrym poziomie w przypadku opon asymetrycznych, lecz tylko na stabilnej, suchej nawierzchni. W sytuacji, gdy mamy do czynienia z bardzo wilgotną nawierzchnią, kierunkowy bieżnik pozwala na szybsze niwelowanie efektu utraty przyczepności. W trakcie miesięcy, w których często dochodzi do opadów, warto stawiać na modele, które lepiej radzą sobie z aquaplaningiem.
Opony kierunkowe czy asymetryczne – zimą wybór jest jasny
Opony kierunkowe znakomicie sprawdzają się w chłodniejszych porach roku, gdy mamy do czynienia z mokrą drogą. W takich warunkach ogumienie tego typu pozwala utrzymać stabilność jazdy na najwyższym poziomie, a jednocześnie pomaga ochronić się przed utratą przyczepności. Opony kierunkowe również zużywają się równomiernie, choć w nieco mniejszym stopniu. Wielu kierowców docenia także design takiego rodzaju ogumienia. Bieżnik V-kształtny lub U-kształtny wzbogacony sporej wielkości klockami w jeszcze większym stopniu sprzyja komfortowi jazdy w zimie.
Jak montować opony kierunkowe?
Na profilu opony kierunkowej powinno znajdować się oznaczenie w postaci strzałki lub napisu. Oponę należy zakładać w taki sposób, by oznaczenie było skierowane w lewą stronę w stosunku do pozycji osoby montującej. Jeśli jest to napis, powinniśmy być w stanie go odczytać – nie może być on odwrócony. Po zamontowaniu można sprawdzić, czy bieżnik opony układa się w litery U lub V. Jeśli mamy do czynienia z odwrotnym kierunkiem, ogumienie będzie funkcjonować znacznie gorzej, niwelując kluczowe zalety stosowania opony kierunkowej.
Jak montować opony asymetryczne?
Opony asymetryczne są montowane podobnie jak kierunkowe. Ponownie musimy skupić się na oznaczeniach, które zostały nałożone na profil ogumienia. W tym przypadku mamy do czynienia z dwoma napisami: INSIDE lub OUTSIDE. Po zamontowaniu powinno dać się zobaczyć to drugie słowo, które oznacza w języku angielskim „na zewnątrz”.
Warto także przyjrzeć się samej oponie. Rowki, które odpowiadają za odprowadzanie wody, powinny znajdować się po stronie wewnętrznej. Klocki bieżnika, które wspierają stabilność jazdy przy wysokich osiągach, muszą z kolei być na zewnętrznej stronie.
Źle zamontowane opony asymetryczne sprawiają, że pojazd nie radzi sobie zbyt skutecznie ze zjawiskiem aquaplaningu. Ponadto możemy mieć do czynienia z dysproporcją względem kontrolowania pojazdu – na przykład w trakcie może nas „ściągać” na jeden bok. Po zamontowaniu opony należy zatem dwukrotnie upewnić się, czy jest ona poprawnie osadzona.
Opony kierunkowe i asymetryczne naraz – czy takie rozwiązanie ma sens?
Decyzja o montażu opon o różnych bieżnikach z przodu i tyłu pojazdu nie jest krokiem, który pozwoli na osiąganie lepszych rezultatów w kwestii sterowności i wydajności. Zdecydowanie nie należy także mieszać bieżników na krzyż, na przykład montując oponę z kierunkowym bieżnikiem na lewym przednim i prawym tylnym kole, a na pozostałych – oponę asymetryczną. Taka konfiguracja grozi pogorszeniem sterowności, a także nierównym zużyciem ogumienia.