Klejenie szyb w samochodzie jest jedną z najbardziej charakterystycznych i rozpowszechnionych operacji w branży motoryzacyjnej, ponieważ szyby są klejone zarówno w warsztatach blacharskich, mechanicznych jak i zakładach specjalistycznych. Wynika to ze względów czysto praktycznych – pęknięcie szyby należy do jednych z najbardziej popularnych problemów, które są związane z użytkowaniem samochodu. Klejenie szyb jest bardzo ważnym zadaniem w warsztacie, ponieważ ten element karoserii ma ważną, chociaż mało znaną funkcję konstrukcyjną – kleje, które łączą szyby przednie, biorą udział w pochłanianiu energii powstałej w przypadku poważnej kolizji.
Spis treści
Podstawowe produkty i narzędzia do klejenia szyb przednich
Szyby przednie są klejone za pomocą poliuretanowych klejów strukturalnych. Ogólna charakterystyka tych klejów jest następująca: Są to kleje dopuszczone przez producentów szyb, dlatego w celu odtworzenia oryginalnego systemu mocowania konieczne jest zastosowanie tego typu poliuretanu. Warto o tym zawsze pamiętać, wiele osób w sytuacji, w której konieczne jest klejenie (zwłaszcza w warunkach amatorskich) próbuje zaoszczędzić i decyduje się na nieautoryzowane środki. Często może być to błędem, którego skutkiem będzie konieczność wymiany całej przedniej szyby pojazdu.
Muszą być również specyficznie dobrane do danego rodzaju szkła aby utrzymać jego ciężar, zapobiec zwisaniu i wyeliminować ryzyko, że klej będzie miał nieodpowiednie parametry, co spowodowałoby słabe klejenie szkła. Posiadają wysoką przyczepność początkową, która zapobiega przesuwaniu się szkła po jego zamontowaniu i wyregulowaniu. Kleje są specjalnie przygotowane do większego udziału w absorpcji energii spowodowanej kolizją, a używając preparatu niewłaściwego najczęściej traci się tę ich właściwość. Są one sprzedawane w formatach jedno- i dwuskładnikowych, przy czym te pierwsze są najczęściej stosowane. Na rynku wtórnym te dwuskładnikowe są bardzo rzadko stosowane, ponieważ są bardzo kłopotliwe w użyciu i w wielu przypadkach wymagają wcześniejszego podgrzania. Warto również pamiętać, że kleje do szyb samochodowych najczęściej są wrażliwe na promieniowanie UV, dlatego nie mogą być stale wystawione na działanie promieni słonecznych (z tego powodu szyby samochodowe posiadają czarny silkscreen, który chroni klej).
Klej do szyb samochodowych – najważniejsze rodzaje
Poliuretanowe kleje strukturalne, które stosowane są w warsztatach samochodowych, są klasyfikowane według ich właściwości w następujący sposób:
- Standardowy lub konwencjonalny klej do szkła. Jest to najstarszy i najczęściej sprzedawany klej poliuretanowy na rynku. Jest to klej jednoskładnikowy, schnący na powietrzu, który nakłada się za pomocą pneumatycznego lub ręcznego pistoletu do wyciskania tłoków. Ma on dłuższy czas utwardzania, co wymaga dłuższego unieruchomienia pojazdu (6 godzin dla pojazdów z podwójną poduszką powietrzną i 2 godziny dla pojazdów bez poduszki powietrznej), ale z drugiej strony ma dłuższy czas montażu, dzięki czemu instalacja okna jest wygodniejsza. Aby przyspieszyć utwardzanie, można spryskać powstałą kulkę wodą, dzięki czemu klej wchłonie wilgoć i wyschnie w krótszym czasie. Obecnie w sprzedaży znaleźć można duży wybór tego rodzaju klejów do szyb samochodowych ze względu na ich wciąż ogromną popularność.
- Szybkotwardniejący, najnowocześniejszy klej do szkła o potwierdzonej wytrzymałości mechanicznej i izolacji elektrycznej. Ta odmiana poliuretanu skraca czas schnięcia i unieruchomienia pojazdu, co pozwala na przyspieszenie naprawy i dostarczenie jej do klienta w krótszym czasie. Na rynku dostępny jest obecnie szeroki wybór tego rodzaju klejów. W obu tych kategoriach znaleźć można wysokiej jakości produkty marki Sika i Boll, które z całą pewnością spełnią oczekiwania nawet najbardziej wymagających mechaników.
Inne produkty do klejenia szyb
Inne produkty stosowane w klejeniu szkła to promotory adhezji i aktywatory. Produkty te rozwiązują problem braku przyczepności poliuretanu na szkle, farbie i gumie i są sprzedawane oddzielnie lub w zestawie wraz z klejem. Nie można też zapominać, że w szybach samochodowych mogą być zintegrowane urządzenia takie jak czujniki, lusterka, systemy blokujące, itp. które są przyklejone do samej szyby. Aby zapewnić przyczepność tych elementów pomocniczych, konieczne jest również użycie odpowiednio dobranych klejów.
Klejenie szyb w samochodach – najważniejsze zasady, o których nigdy nie można zapominać
Są to zasady, które każdy profesjonalista w warsztacie musi wziąć pod uwagę, aby wykonać wysokiej jakości klejenie szyb:
- Używaj specjalnych klejów do szyb, które oferują gwarancje i są wysokiej jakości.
- Skrupulatne przygotowanie podłoża: usunięcie starej warstwy uszczelniającej, oczyszczenie i odtłuszczenie przy użyciu środka czyszczącego oraz aktywacja i zagruntowanie różnych powierzchni w celu zapewnienia przyczepności.
- Przygotować dyszę aplikatora klejów jednoskładnikowych tak, aby miała otwór w kształcie litery “V” o szerokości około 3 mm i długości odpowiadającej wysokości ramy korpusu plus 2 mm. Ten sposób postępowania uważa się za optymalny, aczkolwiek producenci różnych klejów mogą sugerować inne rozwiązania.
- Nałożyć warstwę kleju, która jest ciągła i jednolita. Nałożona warstwa może być umieszczona na samym szkle lub na ramie korpusu, ale w każdym przypadku musi być naniesiona w miejscach styku obu elementów.
- Umieścić szybę w odpowiednim miejscu wraz z odpowiednimi podkładkami i dokonać jak najmniejszej ilości regulacji (idealnie będzie, jeżeli od razu znajdzie się na miejscu). W tym celu zaleca się wcześniejsze umieszczenie go w obudowie i zaznaczenie jego położenia taśmą maskującą. Po umieszczeniu na miejscu, delikatnie postukać cały kontur dłonią, aby uszczelniacz został lekko spłaszczony i w ten sposób zapewnić wodoszczelność uszczelnienia.
- Pozostawić pojazd z opuszczonymi szybami i nie otwierać i nie zamykać drzwi do czasu upłynięcia czasu unieruchomienia określonego dla danego kleju.
- Po tym okresie należy sprawdzić szczelność, aby nie dopuścić do dostarczenia pojazdu z jakimikolwiek nieprawidłowościami w tym zakresie.