Koło zamachowe o podwójnej masie, zostało zaprojektowane w celu ochrony układu napędowego przed drganiami skrętnymi silnika. Pasuje do samochodów wyposażonych w ręczną skrzynię biegów i znajduje się na końcu wału korbowego. Jest przystosowany głównie do silników wysokoprężnych i silników benzynowych o wysokim momencie obrotowym.
Czym jest dwumasowe koło zamachowe i jakie jest jego zadanie
Zadaniem koła dwumasowego jest usprawnienie procesu uruchamiania silnika, procesu biegu jałowego i zmiany biegów. Składa się z dwóch kół zamachowych, które obracają się niezależnie od siebie. Jeden jest przymocowany do wału wejściowego skrzyni biegów, a drugi do silnika. Koło dwumasowe jest kołem zamachowym z tłumikiem drgań skrętnych. Zapobiega to przenoszeniu drgań skrętnych z silnika tłokowego posuwisto-zwrotnego na układ napędowy. Koło dwumasowe używa sprężynowego układu tłumiącego, aby oddzielić masę pierwszego koła zamachowego od strony silnika i masy drugiego koła zamachowego. System amortyzacji pochłania praktycznie wszystkie drgania skrętne i powstające hałasy w układzie napędowym. Pojazdy z kołem dwumasowym oferują większy komfort jazdy.
Pomiędzy dwoma kołami zamachowymi znajduje się szereg sprężyn, które tłumią drgania silnika i uniemożliwiają większości z nich dotarcie do skrzyni biegów. Powodują również zmniejszenie zużycia również przekładni i pozostałej część układu przeniesienia napędu. Zaletą koła dwumasowego jest płynna praca i tłumienie hałasu. Koła zamachowe o podwójnej masie działają dobrze, dopóki silnik pozostaje niezmodyfikowany, a pojazd nie jest użytkowany w sposób inny niż zalecany przez producenta.
Jak rozpoznać usterkę w dwumasowym kole zamachowym
Technologia zastosowana w kole dwumasowym powoduje, że nie wymaga ono konserwacji. Aby uniknąć uszkodzenia, wadliwe sprzęgła powinny być wymienione tak szybko, jak to możliwe. Każde koło dwumasowe jest dostosowane do charakterystyki pracy silnika. Jeżeli moc wyjściowa pojazdu zostanie zwiększona poza parametry projektowe producenta, często dochodzi do uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego. Koła zamachowe o podwójnej masie muszą być dopasowane do krzywej momentu obrotowego silnika, charakterystyki rezonansowej silnika i warunków obciążenia pojazdu.
Z powodu budowy koła dwumasowego, tylna masa jest często bardzo cienka, obniżając jej zdolność do pochłaniania ciepła, co z kolei czyni je bardziej podatnym na wypaczenia, nie wspominając o szybkim przegrzaniu tarczy sprzęgła. Hałas koła dwumasowego jest zwykle spowodowany uszkodzeniem wewnętrznych sprężyn, a inne odgłosy koła zamachowego mogą pochodzić z innych wewnętrznych części zespołu. Wewnętrzny zespół sprężyn jest zdecydowanie najsłabszym punktem koła dwumasowego.