W dzisiejszych czasach kierowcy oczekują, aby ich samochody były bezpieczne, sprawne i zapewniały komfort jazdy. Na ten ostatni element składa się wiele czynników. Począwszy od wygodnych siedzisk i ich właściwego ułożenia, a skończywszy na płynnej i stabilnej pracy wszystkich elementów pojazdu. Dlatego nietrudno zakłócić go poprzez niejednokrotnie drobną i początkowo nawet niedostrzegalną usterkę. Jedną z nich może być uszkodzenie poduszek silnika. Dziś opowiemy, jak prawidłowo zdiagnozować ten problem oraz jak skutecznie mu zaradzić.
Spis treści
Poduszki silnika to elementy zawieszenia pojazdu, łączące silnik, skrzynię biegów i karoserię. Najczęściej przymocowane są do łap silnika, połączonych z nadwoziem. Odpowiadają za tłumienie hałasu spowodowanego wibracją silnika, wygłuszając jego ryk wewnątrz kabiny. Ograniczają też do minimum drgania całej konstrukcji samochodu. Pracują nieustannie, przyjmując spore obciążenie, przede wszystkim podczas włączania i wyłączania silnika. Należą do tzw. części eksploatacyjnych, czyli mających ograniczoną żywotność i podlegających okresowej wymianie.
Istnieją dwa rodzaje poduszek – gumowe, montowane najczęściej w silnikach benzynowych oraz olejowe, spotykane zwykle w silnikach Diesla. O awarii obu typów poduszek świadczą podobne objawy.
Warto stale doglądać kondycji poduszek silnika, aby zawczasu zabezpieczyć się przed całkowitą awarią elementu, która mogłaby nastąpić w najbardziej nieodpowiednim momencie. Pierwszym, niepokojącym objawem usterki jest charakterystyczne dudnienie, które pojawia się podczas zapłonu silnika. Już wtedy powinno się zwrócić uwagę na problem i nie odkładać w czasie wymiany elementu.
Inny, wyraźny objaw to stukanie w obrębie jednostki napędowej w czasie jazdy po nierównej nawierzchni lub podczas zjazdu z krawężnika. Trzeba zwracać też uwagę na wibrowanie skrzyni biegów i niepokojące dźwięki wydobywające się z jej wnętrza. O awarii świadczą także intensywne drgania podczas gaszenia lub odpalania silnika oraz odczuwalne wibracje karoserii przy dużych obciążeniach (np. podczas mocnego naciskania pedału gazu). W istocie każde wyczuwalne pogorszenie komfortu jazdy powinno stanowić dla kierowcy sygnał alarmowy.
Jeśli mamy do czynienia z silnikiem benzynowym ułożonym wzdłużnie, w celu diagnozy należy otworzyć maskę i sprawdzić jednostkę napędową. Jeżeli jest zimna, trzeba mocno poruszać silnikiem i sprawdzić, na ile jest sztywny. Jeśli nie rusza się nazbyt mocno, poduszki powinny być sprawne. Lepiej jednak dokonać diagnozy, najeżdżając samochodem na kanał lub podnosząc go podnośnikiem. Po lekkim uniesieniu silnika należy sprawdzić, jak zachowują się poduszki i czy nie zostały zerwane. Najlepiej posłuży do tego długi klucz lub łom. Nawet jeśli poduszki działają sprawnie, ale są sparciałe, trzeba wymienić je na nowe.
W silniku benzynowym ułożonym poprzecznie problem polega na określeniu liczby poduszek. Samochód może posiadać dwie w dolnej części silnika, jedną koło wału napędowego lub jedną przy karoserii. Diagnoza usterki polega na sprawdzeniu, czy skrzynia biegów i silnik nie ruszają się nadmiernie, zakładając, że minimalny luz jest rzeczą naturalną.
Z poduszkami olejowymi, w które wyposażone są samochody z silnikiem Diesla o dużej mocy, sytuacja jest odwrotna. Ich wnętrze, jak mówi nam nazwa, wypełnione jest olejem. Jeśli doszło do jego wycieku, silnik jest nadmiernie sztywny. Brak jakiejkolwiek ruchomości świadczy o usterce.
Należy pamiętać, że samodzielne zdiagnozowanie faktycznego stanu poduszek silnika, włącznie z ewentualnymi usterkami, jest niezwykle trudne. Powyższe czynności w żaden sposób nie zaszkodzą pojazdowi, ale w celu dokonania całkowicie bezbłędnej diagnozy najlepiej udać się do mechanika. On precyzyjnie oceni ich stan i w krótkim czasie stwierdzi, czy poduszki powinno się wymienić.
Posiadając kanał lub podnośnik, wymiany poduszek można dokonać samodzielnie. Podnosimy samochód i odciążamy poduszki, unosząc silnik lewarem. Następnie delikatnie odkręcamy element i wymieniamy go na nowy. Niemniej zdecydowanie lepiej i bezpieczniej jest udać się z tym do mechanika.
W większości przypadków wizyta u fachowca jest koniecznością. Najlepiej w tym celu udać się do autoryzowanej stacji obsługi, gdyż w nieprofesjonalnym warsztacie często zdarza się, iż mechanik za usterkę obwinia wiele elementów w celu naciągnięcia klienta na niepotrzebne koszta. Dodatkowo może wymienić poduszki na element gorszej jakości. Ważne jest, aby poduszki były dopasowane ściśle do naszego modelu samochodu. Najlepiej zdecydować się na produkty oferowane przez sprawdzonych producentów takich jak SWAG i SASIC.
Poduszki silnika to elementy wpływające bezpośrednio na komfort jazdy. Płynne poruszanie się samochodem jest jednym z gwarantów bezpieczeństwa na drodze, dlatego w przypadku jakichkolwiek podejrzeń ich awarii należy jak najszybciej sprawdzić, w jakim stanie się znajdują. Jeśli nadają się do wymiany, nie wolno z tym zwlekać!
Szukasz nowych poduszek lub innych elementów do swojego samochodu? Zajrzyj na Nocar.pl! Posiadamy wszystko, czego potrzebujesz, wyłącznie od sprawdzonych producentów.
Źródła zdjęć: nocar.pl, unsplash.com
Każdy samochód w Europie posiada numer VIN, czyli unikalny, siedemnasto-znakowy kod identyfikacyjny. Składa się on…
Czysta i przejrzysta szyba samochodowa to podstawa bezpiecznej jazdy, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych. Wycieraczki…
W dzisiejszych czasach żarówki samochodowe i baterie specjalistyczne stanowią kluczowe elementy wielu urządzeń elektronicznych. Technologia…
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak ułatwić sobie prace serwisowe w przydomowym garażu? Jeśli tak, to…
Zakup samochodu to ważna decyzja, która wymaga przemyślenia wielu aspektów. Coraz więcej osób decyduje się…
Konwersja roweru na elektryczny to świetny sposób na zwiększenie jego funkcjonalności i komfortu użytkowania. Dzięki…