Wybierając się zimą za granicę, można się czasem zdziwić. W Polsce opony zimowe nie są wymagane. A jak to jest z resztą Europy?
Używanie opon zimowych w Polsce to jedynie dobra praktyka, która nie jest w żaden sposób ujęta w przepisach. To dość osobliwe, bo przecież w naszym klimacie śnieg nie jest rzadkością. Nawet jeśli każdego roku „zima zaskakuje drogowców” 😉
Sytuacja jest tym ciekawsza, że na przykład znajdująca się w cieplejszym klimacie Chorwacja wymaga od kierowców jazdy na oponach zimowych. To dlatego, że choć jesteśmy członkami Unii Europejskiej, przepisy w poszczególnych krajach są inne.
Żeby uporządkować przepisy, poniżej znajduje się lista krajów i obowiązujące w nich zasady odnośnie zimowych opon. Jeśli planujecie gdzieś wyjechać, zobaczcie, przez jakie kraje będziecie przejeżdżać i sprawdźcie wasze opony pod tym kątem.
Dla przypomnienia – w Polsce opony zimowe nie są wymagane, a minimalna wysokość bieżnika to 1,6 mm.
Spis treści
W Austrii minimalna wysokość bieżnika wynosi 4 mm. Od 1.11 do 15.04 na ośnieżonych drogach należy mieć opony zimowe, całoroczne lub letnie z łańcuchami.
W Chorwacji, od 15.11 do 15.04 należy mieć opony zimowe lub letnie z bieżnikiem wysokości co najmniej 4 mm. W tym okresie wymagane jest wożenie ze sobą łańcuchów.
U naszego południowego sąsiada opony zimowe są obowiązkowe tylko na ośnieżonych lub oblodzonych drogach w okresie od 1.11 do 31.03. Minimalna wysokość bieżnika opon zimowych to 4 mm.
W Estonii opony zimowe lub całoroczne są obowiązkowe od 1.12 do 1.03. Minimalna wysokość bieżnika to 3 mm.
Mimo, że Finlandia mocno kojarzy się ze śniegiem, to okres obowiązkowej jazdy na oponach zimowych jest dość krótki – od 1.12 do 27/28.02. Bieżnik musi mieć co najmniej 3 mm.
We Francji opony zimowe co do zasady nie są wymagane, za wyjątkiem odpowiednio oznaczonych dróg. Na nich obowiązują zimówki o bieżniku nie niższym, niż 3,5 mm. Na niektórych drogach wymaga się też łańcuchów śniegowych.
Na Litwie opony zimowe są obowiązkowe od 10.11 do 31.03, ale nie określa się minimalnej wysokości bieżnika.
Przepisy obowiązujące w Luksemburgu określają, że opony zimowe lub całoroczne są obowiązkowe, kiedy na drodze widoczny jest śnieg lub lód.
Jadąc przez Łotwę musimy mieć opony zimowe w okresie od 1.12 do 1.03. Bieżnik musi mieć minimalnie 3 mm.
W Niemczech opony zimowe lub całoroczne są obowiązkowe „w warunkach zimowych”. Ważne: za brak odpowiednich opon karę dostanie i kierowca, i właściciel pojazdu!
Norwegia to kolejny kraj, który słynie z zimy, a opon zimowych nie wymaga – kierowca musi jednak zadbać o przyczepność. To znaczy, że niezależnie od tego, czy będziemy jeździć na oponach zimowych, czy letnich, muszą mieć zimą co najmniej 3 mm bieżnika. Z oponami letnimi trzeba wozić łańcuchy. Od 1.11 do poniedziałku po Świętach Wielkanocnych można używać opon z kolcami, ale wyłącznie na obu osiach.
W Rumunii opony zimowe są obowiązkowe od 1.11 do 31.03 na drogach zaśnieżonych i oblodzonych. Głębokość bieżnika to minimum 1,6 mm.
Minimalna głębokość bieżnika w Serbii to 4 mm. Opony zimowe są obowiązkowe od 1.11 do 1.04.
Na Słowacji opony zimowe są wymagane na ośnieżonych i oblodzonych drogach, ale także, jeśli pokryte są szronem.
W Słowenii opony zimowe można stosować zamiennie z oponami letnimi i wożeniem łańcuchów. Minimalna wysokość bieżnika dla zimówek to 3 mm, a dla opon letnich 4mm. Przepisy obowiązują od 15.11 do 15.03.
Przepisy Szwajcarii są dość osobliwe. Nie trzeba mieć opon zimowych, ale należy mieć opony odpowiednie do warunków. Wiążą się z tym określone mandaty – dostaniemy je, jeśli spowodujemy korek na ośnieżonej drodze lub jeśli spowodujemy wypadek, mając letnie ogumienie.
W Szwecji opony zimowe są wymagane od 1.12 do 31.03. Minimalna wysokość bieżnika to 3 mm.
We Włoszech przepisy zależą od regionu. W większości zimowe opony obowiązkowe są od 15.11 do 15.03, ale w niektórych regionach, jak np. Valle d’Aosta należy je mieć już od 15.10. Zamiast opon zimowych można też jeździć na oponach letnich z łańcuchami – na odpowiednio oznaczonych drogach. Za brak opon możemy dostać grzywnę w wysokości nawet 338 euro, ale możemy też zostać zatrzymani do momentu wyposażenia samochodu w wymagane opony lub łańcuchy.
Wyruszając w podróż w okresie zimowych, powinniśmy tym bardziej przyjrzeć się jego stanowi technicznemu, a szczególnie oświetleniu i oponom. Jeśli opony zimowe mają bieżnik niższy, niż 4 mm, ich możliwości spadają drastycznie.
Dlatego też nawet, jeśli przed podróżą okazuje się, że bieżnik jest już w tych okolicach, najlepiej kupić nowy komplet. Jeśli często wyjeżdżamy na narty, to z pewnością sprawdzą się opony z bieżnikiem dostosowanym do jazdy po śniegu od uznanych producentów, jak np. Nokian WR D4. Opony całoroczne marki premium to również dobry wybór – jak Nokian Weatherproof. W ramach możliwości i zakładanego budżetu – na oponach lepiej nie oszczędzać, tym bardziej, jeśli dużo i daleko podróżujemy.
Każdy samochód w Europie posiada numer VIN, czyli unikalny, siedemnasto-znakowy kod identyfikacyjny. Składa się on…
Czysta i przejrzysta szyba samochodowa to podstawa bezpiecznej jazdy, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych. Wycieraczki…
W dzisiejszych czasach żarówki samochodowe i baterie specjalistyczne stanowią kluczowe elementy wielu urządzeń elektronicznych. Technologia…
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak ułatwić sobie prace serwisowe w przydomowym garażu? Jeśli tak, to…
Zakup samochodu to ważna decyzja, która wymaga przemyślenia wielu aspektów. Coraz więcej osób decyduje się…
Konwersja roweru na elektryczny to świetny sposób na zwiększenie jego funkcjonalności i komfortu użytkowania. Dzięki…