Płyn chłodniczy należy do najważniejszych płynów eksploatacyjnych, znajdujących się w samochodzie. W składzie większości płynów znajdziemy obecnie glikole etylenowe lub propylenowe. Czym się różnią? Czy skład wybranego przez nas płynu chłodniczego ma znaczenie? Tę nieco zawiłą kwestię wyjaśniamy w poniższym artykule. Omawiamy również szerzej kwestię różnic pomiędzy dostępnymi na rynku płynami.
Spis treści
Glikol etylenowy jest tani w produkcji, ma wyższą temperaturę wrzenia i zapłonu oraz niższą lepkość, niż glikol propylenowy. Jednocześnie wykazuje większą toksyczność, podatność na krystalizację i niższą zdolność do przyjmowania ciepła. Glikol propylenowy, zamiast się krystalizować – gęstnieje, aż do momentu, w którym całkowicie przestaje płynąć. Mimo wad glikoli etylenowych, znajdziemy je w składach znacznie częściej niż glikole propylenowe. Oba rodzaje płynów chłodniczych dostępne są w sklepie Ucando.pl – https://www.ucando.pl/k/plyny-chlodzace/U1508.
Oprócz wody i alkoholu, w skład płynów chłodniczych wchodzą również dodatki, zwane inhibitorami. Ich zadaniem jest zabezpieczanie metalowych elementów układu chłodzenia przed korozją. Dodatkowo, inhibitory pozytywnie wpływają na kondycję gumowych połączeń, klejów i tworzyw sztucznych.
Obecnie, w samochodach wykorzystuje się trzy podstawowe typy płynów chłodniczych. Są to płyny oznaczane jako: IAT, OAT i HOAT. Główna różnica, która występuje pomiędzy poszczególnymi typami płynów, dotyczy dodatków antykorozyjnych, używanych do ich wyprodukowania. Płyny oznaczone jako IAT (Inorganic Additive Technology) mają w składzie dodatki nieorganiczne. Z tego powodu nie należą one do trwałych produktów (odkładają się w nich krzemiany). Płyn typu IAT należy wymieniać przynajmniej raz na dwa lata.
Płyny chłodnicze typu OAT (Organic Acid Technology) nie zawierają krzemianów. Zastąpiono je organicznymi inhibitorami, zabezpieczającymi przed rdzą. Z kolei płyny HOAT zawierają hybrydowe dodatki organiczne. Płyny z organicznymi dodatkami (zarówno hybrydowymi, jak i zwykłymi) cechują się dłuższą żywotnością niż płyny typu IAT, dzięki czemu można je wymieniać nawet raz na pięć lat.
Teoretycznie barwa płynu chłodniczego informuje nas o tym, w jakiej technologii wyprodukowano dany płyn. Produkty typu OAT są zazwyczaj czerwone, różowe, pomarańczowe lub bezbarwne. Płyny IAT są z kolei zielone albo niebieskie. Zanim jednak zdecydujemy się na kupno konkretnego płynu kierując się jego kolorem, sprawdźmy na etykiecie, czy na pewno jest to interesujący nas rodzaj cieczy. Pamiętajmy, aby regularnie wymieniać płyn do chłodnicy – w przeciwnym razie nie będzie on w stanie dobrze pełnić swojej funkcji. Konsekwencją mogą być poważne problemy z silnikiem. Dobry płyn chłodzący znaleźć można we wspomnianym już wcześniej sklepie Ucando.pl.
Każdy samochód w Europie posiada numer VIN, czyli unikalny, siedemnasto-znakowy kod identyfikacyjny. Składa się on…
Czysta i przejrzysta szyba samochodowa to podstawa bezpiecznej jazdy, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych. Wycieraczki…
W dzisiejszych czasach żarówki samochodowe i baterie specjalistyczne stanowią kluczowe elementy wielu urządzeń elektronicznych. Technologia…
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak ułatwić sobie prace serwisowe w przydomowym garażu? Jeśli tak, to…
Zakup samochodu to ważna decyzja, która wymaga przemyślenia wielu aspektów. Coraz więcej osób decyduje się…
Konwersja roweru na elektryczny to świetny sposób na zwiększenie jego funkcjonalności i komfortu użytkowania. Dzięki…