A wiesz, co to ceramiczne klocki hamulcowe? Jesteś pewien? Rzecz w tym, że na forum internetowych, omawiając ten temat, można spotkać najbardziej nieoczekiwane wyjaśnienia. Może warto raz na zawsze wszystko zrozumieć?
Aby zrozumieć, co jest co, trzeba zajrzeć trochę w historię. Tak się historycznie złożyło, że rynek części samochodowych w USA zawsze rozwijał się znacznie szybciej niż rynki Europy i Azji. Jeśli mówić o kategorii klocki hamulcowe, w 1996 roku w USA całkowicie zakazano stosowania azbestu w produkcji ciernych stawów (w Europie klocki z azbestem zostały produkowane jeszcze kilka lat).
Po wejściu w życie zakazu amerykańscy inżynierowie zaczęli pilną pracę w poszukiwaniu godnej alternatywy. I tak, w 2001 roku, specjaliści pólnocno americanskiej siedziby firmy Akebono, powiedzieli o wyjściu na rynek nowej formuły, którą później nazwano “ceramiczne klocki hamulcowe”. Od tego dnia na rynku amerykańskim jest nowa era dla ciernych formuł.
Na dzień dzisiejszy dostawcy hamulców w USA, oferują 10-15 znanych i renomowanych marek ceramicznych klocków hamulcowych.
Niestety dla kierowców, formuła “ceramic” nie uzyskała wyraźnego standarda produkcji. Z tego powodu niektórzy producenci zaczeli produkować klocki niskiej jakości, i śmiało przykleili na nich etykietę “Ceramic brake pads”. Nawet niektórzy wybitni europejscy producenci, uruchamiając linię ceramicznych hamulcowych, niestety, nie pokazują tych właściwości, którymi są tak dumni amerykańscy twórcy.
Jakie właściwości są dostępne innowacyjnej technologii? Przede wszystkim, ceramiczne klocki hamulcowe są bardzo ciche – nie są skłonni do skrzypienia i pisku podczas hamowania. Uzyskuje się to tym, że w składzie jest bardzo mało metali ciężkich, a ich rola przekazana nowym ceramicznym przyłączom. Po drugie – co najmniej pyłu na tarczach. Po trzecie – co z pewnością docenią miłośnicy aktywnej jazdy – zwiększony współczynnik tarcia i odporność na temperatury aż do 550 C. Dla porównania – 90% oryginalnych hamulcowych są w stanie być stabilne do 350-400 C. A co najważniejsze – nie martw się o swoje tarcze hamulcowe: z ceramiką będą służyć dłużej. Kosztem czego? Ważną cechą procesu produkcji klocków hamulcowych w tej technologii jest rozdrabnianie frakcji składników mieszanki. To sprawia, że komunikacja pomiędzy elementami jest silniejsza, i to rozwiązuje od razu dwa zadania: przedłuża żywotność okładzin i przy tym – zużycie tarcza jest bardziej jednolite.
Muszę powiedzieć, że, niestety, w Europie do tej pory nie ma klocków hamulcowych, powtarzających zaawansowaną amerykańską formułę. Do teraz, 90% towarów są produkowane na bazie organicznej formuły, która ma pewne wady.
Każdy samochód w Europie posiada numer VIN, czyli unikalny, siedemnasto-znakowy kod identyfikacyjny. Składa się on…
Czysta i przejrzysta szyba samochodowa to podstawa bezpiecznej jazdy, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych. Wycieraczki…
W dzisiejszych czasach żarówki samochodowe i baterie specjalistyczne stanowią kluczowe elementy wielu urządzeń elektronicznych. Technologia…
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak ułatwić sobie prace serwisowe w przydomowym garażu? Jeśli tak, to…
Zakup samochodu to ważna decyzja, która wymaga przemyślenia wielu aspektów. Coraz więcej osób decyduje się…
Konwersja roweru na elektryczny to świetny sposób na zwiększenie jego funkcjonalności i komfortu użytkowania. Dzięki…