To bardzo niebezpieczny manewr, który zawsze wiąże się z ryzykiem stoczenia się auta. Można wtedy np. uderzyć w samochód stojący z tyłu. Największe ryzyko panuje w mieście, gdzie kierowcy ustawiają się bardzo ciasno z powodu braku miejsca. Niebezpieczne są także podjazdy pod górę na mostach w pobliżu przejść dla pieszych i przystanków. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku przejazdów kolejowych. To wszystko w miastach i małych miejscowościach, które leżą na równinach. A tymczasem wystarczy przenieść się na południe Polski, niekoniecznie w góry. Już w okolicach Kielc czy na Podkarpaciu znaleźć można bardzo wiele stromych podjazdów, gdzie istnieje bardzo duże ryzyko, że kierowca nie da rady ruszyć po zatrzymaniu w taki sposób, aby auto nie stoczyło się do tyłu.
Instruktorzy na kursach nauki jazdy uczą, aby w czasie ruszania pod górę używać hamulca ręcznego w roli stabilizatora, który nie pozwoli stoczyć się do tyłu. Doświadczony kierowca potrafi ruszyć pod górę bez użycia hamulca ręcznego i bez ryzyka staczania się auta. Niestety, widać to na każdym podjeździe, że nie każdy kierowca opanował tę sztukę do perfekcji.
System Kontroli Zjazdu
Obecnie istnieje bardzo użyteczne rozwiązanie, dzięki któremu nawet młody kierowca nie będzie się stresował na stromych podjazdach. To System Kontroli Zjazdu, opracowany przez koncern Volkswagena i stosowany obecnie w samochodach hiszpańskiego Seata.
System działa w bardzo prosty sposób. Podczas podjazdu pod górę nie trzeba zaciągać hamulca ręcznego, wystarczy naciśnięcie hamulca roboczego. Podczas ruszania trzeba wcisnąć pedał gazu. Nie ma żadnej możliwości niekontrolowanego stoczenia się nawet o kilka centymetrów.
Jak to działa? System Kontroli Zjazdu współdziała z programem sterującym pracą układów ABS i ESP. SKZ współpracuje także ze sterownikiem skrzyni biegów i przede wszystkim zawiaduje ciśnieniem hydraulicznym w układzie hamulcowym. Dlatego też, gdy kierowca podczas postoju na wzniesieniu zdejmie nogę z hamulca, SKZ nadal utrzyma samochód w miejscu. Wszystko dzięki temu, że szczęki hamulcowe nadal będą znajdować się blisko tarcz. SKZ działa automatycznie, bez jakiejkolwiek ingerencji kierowcy, co zapewnia prawdziwy komfort i bezpieczeństwo.
Podczas ruszania, gdy kierowca naciśnie pedał gazu, ciśnienie w układzie hamulcowym nadal będzie utrzymywane przez kilka sekund na dość wysokim poziomie. Zapewni to wystarczającą ilość czasu na ruszenie i zapobiegnie stoczeniu się pojazdu do tyłu. Im większy będzie nacisk kierowcy na pedał gazu, tym bardziej proporcjonalnie zmniejszane będzie ciśnienie w układzie hamulcowym.
System Kontroli Zjazdu to idealne rozwiązanie dla tych osób, które mieszkają na terenach z dużą ilością wzniesień lub gór, albo często podróżują w góry. Dzięki niemu można wyeliminować wiele niebezpiecznych sytuacji. Poza tym SKZ sprawdzi się także podczas codziennej eksploatacji auta. Nowy Seat Ibiza SC z Systemem Kontroli Zjazdu czeka na klientów w autoryzowanym salonie Seat Reiski w Bydgoszczy.
Każdy samochód w Europie posiada numer VIN, czyli unikalny, siedemnasto-znakowy kod identyfikacyjny. Składa się on…
Czysta i przejrzysta szyba samochodowa to podstawa bezpiecznej jazdy, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych. Wycieraczki…
W dzisiejszych czasach żarówki samochodowe i baterie specjalistyczne stanowią kluczowe elementy wielu urządzeń elektronicznych. Technologia…
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak ułatwić sobie prace serwisowe w przydomowym garażu? Jeśli tak, to…
Zakup samochodu to ważna decyzja, która wymaga przemyślenia wielu aspektów. Coraz więcej osób decyduje się…
Konwersja roweru na elektryczny to świetny sposób na zwiększenie jego funkcjonalności i komfortu użytkowania. Dzięki…