Klejenie szyb w samochodzie jest jedną z najbardziej charakterystycznych i rozpowszechnionych operacji w branży motoryzacyjnej, ponieważ szyby są klejone zarówno w warsztatach blacharskich, mechanicznych jak i zakładach specjalistycznych. Wynika to ze względów czysto praktycznych – pęknięcie szyby należy do jednych z najbardziej popularnych problemów, które są związane z użytkowaniem samochodu. Klejenie szyb jest bardzo ważnym zadaniem w warsztacie, ponieważ ten element karoserii ma ważną, chociaż mało znaną funkcję konstrukcyjną – kleje, które łączą szyby przednie, biorą udział w pochłanianiu energii powstałej w przypadku poważnej kolizji.
Spis treści
Szyby przednie są klejone za pomocą poliuretanowych klejów strukturalnych. Ogólna charakterystyka tych klejów jest następująca: Są to kleje dopuszczone przez producentów szyb, dlatego w celu odtworzenia oryginalnego systemu mocowania konieczne jest zastosowanie tego typu poliuretanu. Warto o tym zawsze pamiętać, wiele osób w sytuacji, w której konieczne jest klejenie (zwłaszcza w warunkach amatorskich) próbuje zaoszczędzić i decyduje się na nieautoryzowane środki. Często może być to błędem, którego skutkiem będzie konieczność wymiany całej przedniej szyby pojazdu.
Muszą być również specyficznie dobrane do danego rodzaju szkła aby utrzymać jego ciężar, zapobiec zwisaniu i wyeliminować ryzyko, że klej będzie miał nieodpowiednie parametry, co spowodowałoby słabe klejenie szkła. Posiadają wysoką przyczepność początkową, która zapobiega przesuwaniu się szkła po jego zamontowaniu i wyregulowaniu. Kleje są specjalnie przygotowane do większego udziału w absorpcji energii spowodowanej kolizją, a używając preparatu niewłaściwego najczęściej traci się tę ich właściwość. Są one sprzedawane w formatach jedno- i dwuskładnikowych, przy czym te pierwsze są najczęściej stosowane. Na rynku wtórnym te dwuskładnikowe są bardzo rzadko stosowane, ponieważ są bardzo kłopotliwe w użyciu i w wielu przypadkach wymagają wcześniejszego podgrzania. Warto również pamiętać, że kleje do szyb samochodowych najczęściej są wrażliwe na promieniowanie UV, dlatego nie mogą być stale wystawione na działanie promieni słonecznych (z tego powodu szyby samochodowe posiadają czarny silkscreen, który chroni klej).
Poliuretanowe kleje strukturalne, które stosowane są w warsztatach samochodowych, są klasyfikowane według ich właściwości w następujący sposób:
Inne produkty stosowane w klejeniu szkła to promotory adhezji i aktywatory. Produkty te rozwiązują problem braku przyczepności poliuretanu na szkle, farbie i gumie i są sprzedawane oddzielnie lub w zestawie wraz z klejem. Nie można też zapominać, że w szybach samochodowych mogą być zintegrowane urządzenia takie jak czujniki, lusterka, systemy blokujące, itp. które są przyklejone do samej szyby. Aby zapewnić przyczepność tych elementów pomocniczych, konieczne jest również użycie odpowiednio dobranych klejów.
Są to zasady, które każdy profesjonalista w warsztacie musi wziąć pod uwagę, aby wykonać wysokiej jakości klejenie szyb:
Każdy samochód w Europie posiada numer VIN, czyli unikalny, siedemnasto-znakowy kod identyfikacyjny. Składa się on…
Czysta i przejrzysta szyba samochodowa to podstawa bezpiecznej jazdy, zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych. Wycieraczki…
W dzisiejszych czasach żarówki samochodowe i baterie specjalistyczne stanowią kluczowe elementy wielu urządzeń elektronicznych. Technologia…
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak ułatwić sobie prace serwisowe w przydomowym garażu? Jeśli tak, to…
Zakup samochodu to ważna decyzja, która wymaga przemyślenia wielu aspektów. Coraz więcej osób decyduje się…
Konwersja roweru na elektryczny to świetny sposób na zwiększenie jego funkcjonalności i komfortu użytkowania. Dzięki…